De kern van begeleide intervisie is dat je van je eigen en elkaars fouten kunt leren. Dat vraagt om een hele veilige en open sfeer in de groep. Onlangs ging ik voor het eerst aan de slag met de methode “Stralend falen” van @Gorry Cleven. Een methode die de nieuwsgierigheid prikkelt en helpt het taboe op falen te doorbreken. Lees hier het interview dat ik erover gaf.
Hoe alleen al de titel van het Stralend falen intervisiespel zorgt voor lucht en nieuwsgierigheid
Het is iets wat we allemaal doen. En tóch heerst er een taboe op. Fouten maken. Binnen de Stralend falen intervisiemethode zien we fouten maken als iets heel moois. Maar voor veel mensen voelt het toegeven van een fout als falen of onprofessioneel handelen. ‘Gelukkig is er de Stralend falen intervisiemethode’ zegt Astrid Kamsteeg. Zij voelt een vlaag van ontspanning en nieuwsgierigheid bij haar intervisiegroep als ze vertelt dat ze het stralend falen intervisiespel gaan spelen.
Astrid Kamsteeg heeft haar eigen praktijk voor psychotherapie, supervisie en begeleide intervisie: Super in Visie. Nadat ze als operatieassistent in 2015 besloot om het roer om te gooien, volgde ze de opleiding tot psychosociaal therapeut en aansluitend de supervisorenopleiding aan de hogeschool in Utrecht. Tijdens haar leertraject leerde ze de Stralend falen intervisiemethode van Gorry Cleven kennen. ‘Ik zet het spel in bij mijn eigen intervisiegroep waarbij ik als therapeut aangesloten ben. Zelf was ik al enthousiast over het spel. Maar ik werd nóg enthousiaster toen ik de reacties van mijn intervisieleden zag.’
Het zit ‘m al in de titel: Stralend falen
Astrid: ‘Ik wil de Stralend falen intervisiemethode met jullie uitproberen’ zei ik tegen mijn intervisiegroep. Ze werden er meteen giechelig van. Het is zo’n leuke methode die vooraf al nieuwsgierigheid oproept. Je wordt geprikkeld door de titel. En dat merkte ik dus bij mijn groep ook. De lading die de titel heeft: stralend falen klinkt helemaal niet erg. Dat je dus ook stralend kunt falen en anders met je fouten kunt omgaan, zorgde voor beweging in de groep. Iedereen dacht na over een gigantische blunder die ze ooit hebben gemaakt en waar ze nog steeds aan moeten terugdenken. Een situatie die dus impact heeft gemaakt.’
Fouten maken. Dat kan toch niet als je werkt met mensen?
‘We zijn allemaal therapeuten en dan wordt er verwacht dat je deskundig bent. Als je werkt met mensen, en vooral kinderen, vinden we dat fouten maken niet kan. Maar: fouten maken we allemaal. Zolang je het erkent en ervan leert is er niets aan de hand. Het spel is een hele uitnodigende manier om er laagdrempelig bij stil te staan. Daardoor verdween het taboe rondom fouten maken helemaal. We konden hierdoor in alle vrijheid en veiligheid onze fouten bespreken. Dat leidde tot mooie inzichten. Bijvoorbeeld herkenning bij elkaar. Doordat er normaal minder snel over fouten met elkaar gepraat wordt, weet je vaak niet van anderen dat zij ook weleens iets onhandigs doen. Zonder de methode zouden we zo openlijk nooit over onze fouten in gesprek gaan.’
”Op een laagdrempelige en open manier een gesprek aan durven gaan over iets waarbij je problematiek ervaart. Dat maakt deze methode zo vernieuwend.
Sturing en vrijheid in één
‘Je gaat in meerdere fases door die faalervaring heen. En er is iemand om het proces te begeleiden. Daardoor is er voldoende sturing om van faalervaring tot leermoment te komen. Je bent binnen het proces wel vrij om een kaartje met een specifieke vraag te kiezen die goed bij de situatie en jouw persoonlijkheid aansluit. Daardoor voelen vragen niet geforceerd of ongepast. Wat wil je bijvoorbeeld wel weten en wat doet er minder toe? Met welke vraag kom je het beste tot verdieping? En er komen ook nieuwe vragen naar boven. Deelnemers raken vertrouwd met de vragen en krijgen nieuwe ideeën over het stellen en beantwoorden van deze vragen. Zo kun je de vragen die in de methode zitten ook later nog eens gebruiken tijdens een coachsessie. De vragen zijn niet specifiek voor bijvoorbeeld de gezondheidszorg waarin ik werk. De methode is bruikbaar voor elke groep mensen die met elkaar samenwerkt en waar een veilige sfeer hangt. Dat maakt de methode flexibel inzetbaar.’
Een verfrissende methode tussen alle statische varianten
‘Op een laagdrempelige en open manier een gesprek aan durven gaan over iets waarbij je problematiek ervaart. Dat maakt deze methode zo vernieuwend. Andere methodes die worden toegepast binnen intervisie zijn zo statisch. Ze hangen aan elkaar van regels: je moet bepaalde stappen zetten en de tijd heel streng bewaken. Je mag alleen maar specifieke vragen stellen. Heel zakelijk allemaal en het leidt af van je leerdoel. Stralend falen is luchtig en heeft iets wat je nieuwsgierig maakt. Dat zorgde voor iets moois in mijn groep: iedereen stond open en aan. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat deze methode heel veel moois teweegbrengt, bij jezelf en anderen. Het levert acceptatie dat fouten er mogen zijn, diepgaande gesprekken en nieuwe inzichten op.’
Meer weten?
Bezoek voor meer informatie over deze methode de website van Gorry Cleven. Wil je meer weten over mijn dienstverlening op het vlak van begeleide intervisie? Laat een bericht achter via het contactformulier, bel 045-541 12 32 of mail info@superinvisie.nl